ד"ר נדיה זבלוצקי רפואת עור ואסתטיקה

בנימין מזר 20, באר שבע​

טיפול באקנה

אקנה - איך נפטרים מזה?

קשה למצוא מתבגר שזכה לעבור את התקופה הכי הורמונלית בחייו בלי לפתח פצעי אקנה. הפצעים הלא אסתטיים האלה, שמורידים לנער/ה את הביטחון עוד יותר בתקופה שבה גם ככה ההערכה העצמית נמוכה, זה לא משהו שחייבים להתמודד אתו או לגרור במשך שנים. ד"ר נדיה זבלוצקי מטפלת במרפאה שלה בכל תופעות האקנה, ומצליחה להתמודד גם עם המקרים הקשים ביותר.

מה הסיבות לאקנה?

הגורמים לאקנה אינם ידועים בוודאות, אך ידוע כי לרוב זה מתחיל עקב פעילות יתר של בלוטות החלב. בלוטות החלב מייצרות חלב, המסייע לשמור על לחות העור. אצל אנשים עם אקנה, בלוטות החלב מייצרות יותר חלב מהרגיל. החלב מכיל שומן, חלבונים וחומרי פסולת. כאשר יש פעילות יתר של בלוטות החלב, כמות החלב המופרשת עולה ועלולה לחסום את פתחי בלוטות החלב, מה שגורם להצטברות של תאי עור מתים. חיידקים בשם פרופיוני בקטריה אקנה חיים על העור באופן טבעי. כאשר פתחי בלוטות החלב חסומים, החיידקים האלה מתרבים ומפרישים חומרים שיכולים לגרום לדלקת בעור – הגורם העיקרי לפצעונים, פצעי אקנה וכתמים.

ישנם מספר גורמים שיכולים לגרום לפעילות יתר של בלוטות החלב, כולל:

• הורמונים: פעילות בלוטות החלב מושפעת מהורמונים, כגון טסטוסטרון ואסטרוגן. רמות גבוהות של הורמונים אלה יכולות לגרום לפעילות יתר של בלוטות החלב.
  • גנטיקה: פעילות בלוטות החלב היא תכונה תורשתית. אנשים עם היסטוריה משפחתית של אקנה נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח אקנה.
  • תרופות: תרופות מסוימות, כגון תרופות להורדת כולסטרול, יכולות לגרום לפעילות יתר של בלוטות החלב.
  • גורמים סביבתיים: חשיפה לגורמים סביבתיים מסוימים, כגון זיהום אוויר, יכולה לגרום לפעילות יתר של בלוטות החלב.

איך מטפלים באקנה?

ישנם מספר טיפולים לאקנה:

• טיפול מקומי: טיפול מקומי הוא הטיפול הנפוץ ביותר לאקנה. הוא כולל שימוש בתרופות ללא מרשם או מרשם, כגון קרמים, ג'לים או משחות. זה הטיפול הראשוני המומלץ לאקנה.
  • תרופות דרך הפה: טיפול תרופתי יכול להיות יעיל יותר מטיפול מקומי במקרים של אקנה חמור. הטיפול התרופתי כולל שימוש בתרופות נוגדות דלקת כמו אנטיביוטיקה, שפועלת על ידי הפחתת פעילות החיידקים בעור, רטינואידים, שחוסמים את פתחי בלוטות החלב והפחתת דלקת בעור, ותרופות אנטי-אנדרוגניות, המפחיתות את ייצור ההורמונים הגורמים לאקנה. התרופות המפחיתות פעילות של הורמוני המין הגבריים, הממלאים תפקיד חשוב בהתפתחות המינית, אך גם תורמים להתפתחות אקנה. תרופות אנטי-אנדרוגניות משמשות לטיפול באקנה במקרים חמורים, כאשר טיפולים אחרים, כגון טיפול מקומי או תרופתי דרך הפה, לא הועילו).
  • טיפול לייזר: טיפול לייזר נגד אקנה פועל על ידי חימום העור והרס פצעי האקנה. הלייזר מכוון לרקמה העמוקה של העור, שם נמצאים פצעי האקנה. החום הנוצר על ידי הלייזר גורם להרס תאי העור הפגומים, כולל פצעי האקנה.

מה ההשלכות של טיפול לא נכון או לא בזמן?

לפעמים הורים מתקשים לקבל החלטה לטפל באקנה של הילד שלהם, מתוך מחשבה שאולי אלה רק פצעונים שיעברו מעצמם, או שהם חוששים מקבלת תרופות למיניהן. אבל יש חשיבות לטיפול נכון באקנה, ובעיקר – בזמן.

טיפול אקנה לא נכון או לא בזמן עלול להוביל למספר השלכות, כמו למשל –

• החמרת האקנה: אם הטיפול אינו יעיל, האקנה עלול להחמיר ולהתפשט לאזורים נוספים של הגוף.
  • זיהומים: פצעי אקנה שנגרדים או נפתחים עלולים להוביל לזיהום בעור.
  • צלקות: פצעי אקנה עמוקים שלא מטופלים כראוי עלולים להותיר צלקות בעור, מכיוון שהם פוגעים בשכבות העמוקות של העור. כאשר פצעי האקנה מתפוצצים, הם יכולים לגרום לדלקת עמוקה בעור. הדלקת הזו יכולה להוביל להרס של רקמת העור, מה שמוביל לצלקות.

ישנם מספר סוגים של צלקות אקנה:

• חטטים: חטטים הם צלקות עמוקות המופיעות כשקעים בעור.
  • צלקות אדמדמות או חומות: צלקות אלו נגרמות מדלקת בעור.
  • צלקות היפרטרופיות: צלקות אלו הן צלקות מורמות מעל פני העור.
  • צלקות קלואידיות: צלקות אלו הן צלקות גדולות ומורחבות מעל פני העור.
ד"ר זבלוצקי נדיה

ד"ר נדיה זבלוצקי

רופאת עור, מין ואסתטיקה עם רזומה של מעל 40 שנה.
בעלת מרפאה פרטית בבאר שבע המטפלת בבעיות עור ואסתטיקה.

צרו קשר למידע נוסף ולקביעת תור

ד"ר זבלוצקי נדיה
ליצירת קשר
אני מזמינה אתכם לקרוא גם על...