כיצד לשמור על עור בריא בקיץ?

תוכן עניינים
הקיץ כבר בפתח ומזג האוויר מתחמם עוד ועוד. אמנם, קרני השמש החמימות מאפשרות לנו להנות מיותר ויותר פעילות מחוץ לבית, אך בד בבד, הן טומנות בחובן סכנות לבריאות שלנו, ובפרט לעור הפנים שלנו. הדרך להגנה טובה יותר מפני נזקי השמש מתחילה ביצירת הרגלים טובים יותר. שימו לב לשעות השיא של היום, חפשו צל ומחסה בעת הצורך, והצטיידו בקרם הגנה ובשכבות של בגדים. בקרוב הם פשוט יהפכו לחלק נוסף משגרת הטיפוח השנתית שלכם כדי תוכלו לשוב ולהנות מהשמש. הקפידו להתייעץ עם רופא העור שלכם כדי לקבל את ההכוונה המותאמת בדיוק בעבורכם ולטיפולי פנים שיספקו את התוצאות הטובות ביותר.

על הנאות וסכנות מאור השמש

מי לא אוהב להנות בשמש? וזו יכולה להיות בהחלט חוויה נעימה ומשמחת. אבל עלינו לזכור שבחודשי הקיץ אנחנו גם נחשפים יותר לאור השמש, ופרט לכוויות משיזוף יתר, ישנן עוד סכנות רבות, חלקן ארוכות טווח, שיש להיזהר מהן. לאורך זמן, חשיפה גבוהה לאור UV מהשמש עלולה להוביל להזדקנות מוקדמת של העור, כולל: כתמים כהים, קמטים, שלפוחיות, צלקות ובעיות עור חמורות אחרות. זאת, עוד מבלי שדיברנו הגדלת הסיכון לסרטן העור, מסוגי הסרטן הנפוצים בישראל ומהקטלניים שבהם. אז מהם האמצעים שניתן לנקוט בהם על מנת שנבטיח מצד אחד להנות מהשמש החמימה ומצד שני הגנה על עור הפנים ובכלל על הבריאות שלנו?
נזקי שמש

1. לא לחשוף את העור

הקפידו לכסות עד כמה שניתן את עור הפנים ובכלל את העור, בשעות החמות. במידה ואתם צפויים לבלות שעות ארוכות מחוץ לבית, השתדלו ללבוש מכנסיים ארוכים וחולצות בעלות שרוול ארוך. לא חייבים לבחור בביגוד חורפי חם ומסרבל, אלא בביגוד קליל וקייצי שגם מכסה את הגוף. כיום ישנן גם חברות המייצרות ומשוקות ביגוד ייעודי לבילוי בשמש.
הקפידו על חבישת כובע ומומלץ כובע רחב שוליים.

2. שימוש יומי בקרם הגנה

שימוש יומי בקרם הגנה כבר אמור להיות חלק משגרת הטיפוח של כולנו, וגם אם אנחנו לא הולכים לבריכה או לים. שימוש בקרם הגנה נכות ביתר שאת בחודשי האביב והקיץ, כאשר החשיפה לקרני השמש היא בשיאה. באקלים הישראלי החם, שהולך ומתחמם עוד ועוד מדי שנה, מומלץ לעשות שימוש בקרם הגנה בכל ימות השנה. נזקי השמש מצטברים, כך שגם שהייה בחוץ של מספר שעות בודדות, מחייבת היערכות והתגוננות מפני קרני השמש. ההמלצה היא להקפיד על מסנני קרינה עם מקדם הגנה מפני השמש (SPF) של 30 ומעלה, הכוללים הגנה רחבה מפני סוגים שונים של קרני UV. יש להשתמש במסנני הקרינה כך שיכסו את האזורים החשופים של העור. בעת בילוי בבריכה או בים, יש להימרח בכל כשעתיים.

3. הצל הוא חבר

פעילות קיץ מחוץ לבית, אין משמעה שעלינו לסבול שעות ארוכות של חשיפה ישירה של השמש. במידת האפשר חפשו צל, משום שרמות UV נמוכות בהרבה באזורים מוצלים. הצל הוא חבר. חשבו עליו כעל תוספת של שכבת מגן ביננו לבין השמש. בבילוי בים או בבריכה הביאו איתכם שמשיה, ובכלל, חפשו אזורים מוצלים.

4. מודעות לסכנה

מניעה היא תמיד האמצעי הטוב ביותר להגן על עצמנו. בדיוק כמו חיפוש אחר צל, מריחת קרם הגנה ולבישת בגדים ארוכים, הימנעות מוחלטת מהשמש היא צורה נוספת להגן על עצמנו. המשמעות היא לא שעלינו לחיות בפחד מפני השמש. להפך, זוהי תקופה כיפית ומלאה בפעילויות חוץ, אבל זה לא אומר שנבלה את כל שעות הערות שלנו בחשיפה ישירה של השמש. עלינו להיות מודעים לסכנות ולהבין, למשל, שקרני השמש החזקות ביותר הן בשעות הצהריים. לכן, בשעות אלו להעדיף להימנע מפעילות גופנית בחוץ, כמו רכיבה על אופניים או ריצה, ולבצע את הפעילויות הללו בשעות הערב או בשעות הבוקר המוקדמות.

5. הימנעו ממיטות שיזוף

מיטות שיזוף אינן מוגבלות בהכרח לשימוש בקיץ, ומדובר במגמה נפוצה באופן מדאיג. ההמלצה היא להימנע לחלוטין ממיטות שיזוף שמהוות סכנה ממשית לעור שלנו.

מי שבכל זאת מתעקש על שיזוף, יכול לבחור בחלופות לא מזיקות כמו קרמים לשיזוף ללא שמש, שיזוף בהתזה וכדומה.

העור נפגע מאור השמש? כך תסייעו לו

חשיפה לשמש גורמת לנזקים לעור הפנים, ובמהלך חיינו, ייתכן וכבר גרמנו לו לנזקים כאלו או אחרים בשל חשיפה ממושכת. קמטים בפנים, צלקות או כתמי פיגמנטציה, עלולים להיות התוצאה של חשיפה ממושכת זו.
יש דרכים לשפר את מראה עור הפנים שניזוק מהשמש, אך יש צורך באבחון מקצועי שיעריך מה היקף הנזק ומה עומקו בשכבות העור השונות. אפשרויות טיפולי פנים לנזקי השמש כוללות, בין השאר, טיפול בלייזר לפיגמנטציה של העור וקמטוטים, טיפול באדמומיות, פילינג כימי, בוטוקס או חומרי מילוי למילוי קמטים.

1. לחות – מבפנים ומבחוץ

זה לא סוד שחשוב לשמור על לחות העור והגוף שלנו. הגוף שלנו מורכב למעשה מ-64% מים. הלחות חיונית לגוף שלנו בפרט כאשר הוא מתמודד עם נזקי השמש. שתייה מרובה של מים תסייע לגוף להחלים. הקפידו לשתות כוס מים דבר ראשון בבוקר והחזיקו בקבוק מים שניתן למילוי חוזר בהישג יד לאורך כל היום. מה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו ישתקף גם כלפי חוץ, ויסייע בהחזרת הזוהר לעור הפנים שלנו. נרצה להעניק לחות לעור גם באופן חיצוני על ידי שימוש במוצרים הנכונים. השמש עלולה לגרום כל כך הרבה נזק לעור העדין שלנו, גם כשאנחנו לא שמים לב לכך. לכן, חשוב שתיתן לו את ההזנה שהוא צריך. במידה והעור מרגיש יבש השתמשו בקרם מתאים על מנת להעניק לו לחות וויטמינים.

2. הקפידו על תזונה

מה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו משתקף דרך העור. אין די רק בשתיית מים, אלא גם במזון שאנחנו אוכלים. כדי לצמצם את נזקי השמש על העור, מומלץ להקפיד על תזונה עשירה באומגה 3 ו-6. מזונות עשירים בוויטמינים הם גם נהדרים, במיוחד אלה המכילים ויטמינים A, C ו-E. כל החומרים המזינים הללו יעזרו לעור להחלים מבפנים החוצה. תוכלו למצוא אומגה 3 באגוזי מלך, בזרעי צ'יה, בתרד, וגם בביצים ובסלמון. זרעי פשתן, דרעי דלעת, זרעי חמניות ופיסטוקים עשירים באומגה 6. גזר, בטטה ותרד הם כולם אפשרויות נהדרות להשיג לגוף ויטמין A. תפוזים, קיווי, תותים, מלמלה ועגבניות יספקו לגוף שלנו ויטמין C. ולגבי קצת ויטמין E, נסו לאכול בוטנים, אגוזי לוז, גרעיני חמניות, תרד או ברוקולי.

3. קרם הגנה גם כשהטמפרטורה יורדת

אל תינטשו את קרם ההגנה ברגע שהקיץ מסתיים. גם כשהטמפרטורה מתחילה לרדת, עדיין חשוב שתגנו על העור מפני קרני השמש המזיקות. גם אם אתם לא מבלים שעות מחוץ לבית, עדיין ניתן להיחשף לשמש בזמן נהיגה ברכב. הקפידו להמשיך ולמרוח קרם הגנה מדי יום.

5. פילינג לחידוש העור

פילינג לחידוש העור יסייע בהשלת תאי העור המתים, אלו שניזוקו מהשמש, והוא מאפשר לשכבות עור חדשות להגיח במקומם. פילינג לחידוש העור יקנה לעור הפנים מראה רענן, אך הקפידו על כללי הבטיחות וודאו כי לכם כוויות שמש בטרם טיפול הפנים.

סוג העור של כל אחד שונה. במרכז לרפואת עור של נדיה זבלוצקי, נוכל לעזור לכם לגלות מהן האפשרויות הטובות ביותר לטיפול בעור שלכם בנזקי שמש עבור סוג העור הייחודי שלכם. אנחנו מזמינים אתכם לקבוע תור לייעוץ עוד היום.

ד"ר זבלוצקי נדיה

ד"ר נדיה זבלוצקי

רופאת עור, מין ואסתטיקה עם רזומה של מעל 40 שנה.
בעלת מרפאה פרטית בבאר שבע המטפלת בבעיות עור ואסתטיקה. 

צרו קשר למידע נוסף ולקביעת תור 

ד"ר זבלוצקי נדיה
ליצירת קשר
אני מזמינה אתכם לקרוא גם על...
דילוג לתוכן